Online Marketing

Google Analytics

april 2018

Het effect meten van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine advertenties (SEA) is essentieel wil je je resultaten kunnen inzien. Het draait binnen de Online Marketing om data en deze moet je voortdurend monitoren. Aan de hand van je gegevens kun je traffic (je bezoekers) meten, conversies (doelen) instellen en optimaliseren, en zo nodig bijsturen om verbeteringen aan te brengen.

google analytics

DIVERSE KANALEN

Een van de eerste vragen die vaak gesteld wordt is: “Hoe komen mensen op mijn website?”. Google Analytics laat precies zien en hoe mensen via verschillende kanalen op je website terecht komen. Belangrijk om inzicht te krijgen in de websiteprestaties. Is je bedrijf goed vindbaar in de zoekmachines? Verwijzen andere websites veel naar die van jou? Kennen bezoekers jouw brand (merk)? Het websiteverkeer is onder te verdelen in diverse kanaalgroeperingen.

  • Organisch (Zoekmachines, zoals Google, Bing, etc.)
  • Paid Traffic (Via zoekmachine-advertenties - SEA)
  • Direct (Via de zoekbalk, bookmarks, niet-getagde links)
  • Referral (Linkjes op andere websites, zie ook: Content Strategie)
  • Social (Social Media zoals Facebook)
  • Email (Email marketing zoals nieuwsbrieven)
  • Other (onbekend)

BELANGRIJKE STATISTIEKEN

Analytics geeft je inzicht in de webstatistieken. Maar niet alle data is even belangrijk en van toepassing voor jouw strategie. Daarbij heeft dit ook te maken wat de vooraf opgestelde doelen van je bedrijfswebsite zijn. Met de volgende basis-statistieken krijg je een sterk beeld over het webverkeer en kun je eenvoudig nagaan of de strategie werkt (of juist niet). Daarbij is mogelijk om je bezoekers op andere manier opnieuw te benaderen (lees ook: remarketing): 

  • Sessies (actieve websitebezoeken)
  • Gebruikers (individuele websitebezoekers)
  • Bouncepercentage (zie hieronder)
  • Pagina’s per sessie (gemiddelde aantal bekeken pagina’s) 
  • Gemiddelde sessieduur
  • Conversies (behaalde doelen)

Het bouncepercentage is een interessant om toe te lichten. Dit wordt ook wel eens ‘weigeringpercentage’ genoemd. Het geeft aan hoeveel bezoekers er op jouw website terecht komen, maar niet doorklikken naar andere pagina’s en zodoende meteen weer vertrekken. Gemiddeld dient het bouncepercentage niet hoger te zijn dan 75-80%. Dit lijkt heel erg hoog en negatief maar is het eigenlijk niet. Daarbij vinden je bezoekers ook vaak direct wat ze zoeken als ze op de desbetreffende pagina landen waardoor ze de pagina ook meteen weer verlaten. Vandaar dat het bouncepercentage op diverse manieren geïnterpreteerd kan worden.

MEER WETEN OVER ANALYTICS?

Haal meer uit je website door intensief je website data te volgen. Google Analytics biedt veel mogelijkheden en voor bedrijven is dit vaak behoorlijk verwarrend en onoverzichtelijk. Bij Cognito leren wij je hoe je deze data kunt begrijpen, analyseren en op basis daarvan jouw website de goede richting in kunnen sturen. Toch liever aan ons over laten? Neem vrijblijvend contact met ons op
 

Cognito Concepts - Connecting Minds maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluit
x