Conversies & Optimalisatie

april 2018

Conversie-optimalisatie, ofwel CRO (Conversion Rate Optimization) is de verzamelnaam voor het optimaliseren van je website om zodoende meer resultaat en conversies te behalen. Wat is eigenlijk een conversie? Een conversie kun je beschouwen als de overgang van bezoeker naar klant (tot aankoop dus). Kort gezegd: wanneer een klant de gewenste actie heeft genomen.

cognito conversies

SOORTEN CONVERSIES

Een conversie staat gelijk aan het meten van een doel. Daarom kun je eigenlijk ook stellen dat 'conversie' synoniem is voor een 'doel'. Je website kent namelijk meestal een hoofddoel (bijvoorbeeld een 'transactie') en daar stem je je online strategie dan ook op af. Je wilt dus aan de hand van onder ander je SEA Campagnes dat mensen zo snel mogelijk converteren. 

Er zijn verschillende soorten doelen die je als conversie-type kan stellen. Denk hierbij aan: aanvragen, aantal leads, offertes, bestellingen, etc. Dit is vervolgens te meten via zowel Google Analytics als in je AdWords-account (mocht dit van toepassing zijn).

FUNNEL

Een conversie kan worden uitgedrukt in absolute aantallen maar vaker wordt het getoond in percentage van het aantal bezoekers of ontvangers van de boodschap. Via Google Analytics kun je deze acties makkelijk instellen om vervolgens gegevens te verzamelen over je bezoekers/klanten. Maar belangrijker nog: je krijgt ook inzicht over de bezoekers die afhaken en niet converteren. Dit is goed te gebruiken voor retargeting-strategieën. Binnen SEA en Google AdWords is een conversie dus eveneens een meetinstrument waardoor je kunt bijhouden hoe effectief je advertentiecampagnes zijn.  

Je kunt je conversies het beste meten en optimaliseren middels een marketingfunnel. In deze funnel zet je stappen neer die een klant moet ondernemen om tot een aankoop over te gaan. Je verzamelt dus eerst alle url’s, kliks en tabbladen die je (potentiële) klanten doorlopen. Denk aan:

Klik op advertentie → landingspagina bezocht → winkelmand (product) → check-out

Aan de hand van funnels kan je dus zien tussen welke stappen bezoekers afhaken. Uiteindelijk kan je hierop inspelen met als doel om het conversiepercentage te verhogen. Met name bij e-commerce is het uiterst slim om je funnel goed te analyseren.

SUBDOELEN

Als marketeer is het van belang om voorafgaand een campagne te bepalen wat je verwacht. Stel ook subdoelen. Niet alleen de uiteindelijke conversie (aankoop) is voldoende: om dat te bereiken heb je tussenstapjes nodig.

Je moet natuurlijk blijven monitoren om te zien waar het goed en minder gaat. Want ga je zonder (sub)doelen aan de slag? Dan weet je niet wat de cijfers betekenen. Voorbeelden van dergelijke (sub) doelen zijn: gebeurtenissen zoals klikken op een button, leestijd op een pagina, etc.

MEER WETEN?

Cognito heeft al verschillende klanten die van onze diensten gebruik maken. Wij  monitoren dit proces zorgvuldig en rapporteren dit per kwartaal, half jaar of desgewenst elke maand.  

Geïnteresseerd in een online strategie? Laat u adviseren en neem vrijblijvend contact met ons op.

Cognito Concepts - Connecting Minds maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluit
x