Online Marketing

Content Strategie Trends 2018

mei 2018

De komende jaren wordt content alsmaar belangrijker, ook om je zichtbaarheid te vergroten. Niet alleen is het een trend geworden dat veel bedrijven zich steeds meer richten op effectieve content strategieën om zo beter gevonden te worden binnen zoekmachines, het is tevens een uitstekende manier om de dialoog met je (potentiële) klant aan te gaan en/of zo je klantrelatie te versterken. Maar simpel een stukje delen via Facebook, dat is onvoldoende. Hieronder lees je alle trends voor 2018.

content strategie marketing cognito

BASISTIPS CONTENT STRATEGIE

Een effectieve online strategie aan de hand van het produceren van content begint bij het bedrijf zelf. Je moet het vooral ook leuk vinden om posts te creëren. Belangrijkste vragen die je vooraf aan jezelf moet stellen zijn:

  • Wat wil ik met een content strategie bereiken?
  • Hoeveel tijd en energie wil ik in content marketing investeren?
  • In welk jasje ga ik mijn content verpakken en hoe ga ik dit zichtbaar maken.

Stel voor je bedrijf dan ook een contentkalender op, zodat je zeker maandelijks content creëert. Zoek regelmatig ideeën en sla deze ook op. Een goede kalender met data is een goede methode om ook echt aan de slag te gaan. Als je als bedrijf wel plannen hebt, maar geen deadlines, komt er vaak weinig van een content strategie terecht.

BELANGRIJKSTE CONTENT MARKETING TIPS 2018

  1. Overkill aan content: Elke dag een bericht schrijven en delen? Nergens voor nodig. Te veel content is niet goed. Zeker niet als het gaat om één specifiek onderwerp/thema. Sommige online en content marketeers noemen dit fenomeen ook wel ‘content shock’; een overaanbod aan blogs, vlogs, etcetera, waardoor het moeilijk is jouw content prominent naar voren te laten komen in de grote Google-oceaan. Het is wat dat betreft niet per se noodzakelijk om content te schrijven als de massa het doet, want het wil niet zeggen dat je je daarmee onderscheidt. Sterker nog, het wordt alleen maar lastiger als de grote bedrijven eveneens over jouw thema schrijven. Dan wordt vindbaar worden een grote uitdaging.
    Frankwatching spreekt over ‘hot topics’: als een bepaald onderwerp populair is, vanwege aanstormende interesse, treedt er binnen afzienbare tijd verzadiging op. Veel content produceren gaat namelijk vaak ten koste van de unieke kwaliteit.
  2. Content kwaliteit: Onthoudt de gouden regel; kwaliteit gaat boven kwantiteit. Voor kleinere bedrijven is het natuurlijk niet altijd eenvoudig om jezelf te onderscheiden als het gaat om de verpakking van je content. Niet iedereen heeft tijd en geld om een fantastische en inspirerende vlog te maken. Daarbij hoeft een vlog niet per definitie betere resultaten te halen dan een geschreven blog, al wordt video wel steeds interessanter.
  3. Content SEO-proof: Bij het schrijven van een goede blog is het het beste goed te letten op de SEO-regels. Immers wil je dat je content hoog in de zoekmachines komt te staan. Daarom is het essentieel dat je je blogs, content en dergelijke schrijft met het oog op de regels van Google. De meeste website-gebruikers zien Google als de meest essentiële zoekmachine en als je je content hier op richt, boek je het meeste succes.
  4. Content Promotie: Eerlijk gezegd, Facebook wordt steeds minder interessant. Zeker na het Cambridge Analytica schandaal lijkt Facebook als sociaal medium even op een laag pitje te staan. Jongere doelgroepen haken al jaren af en kiezen meer voor Instagram en Snapchat. Vorig jaar verscheen er al een artikel op Buzzsumo, waarbij er geconstateerd werd dat de betrokkenheid bij Facebook-posts met maar liefst 20 procent was gedaald. Anno 2018 is dit getal waarschijnlijk nog lager.
    Content promoten en delen op een gratis manier, dat kun je het beste doen via LinkedIn, maar wees daar ook voorzichtig in (zie puntje 5). Andere trends die we constateren is dat content vaker via privé-kanalen wordt gedeeld, zoals WhatsApp.
  5. Content delen via LinkedIn: Zoals we al beaamden in het vorige punt, is content delen via LinkedIn effectiever gebleken dan via Facebook. Twitter is eveneens weer in opkomst, maar hier bereik je niet altijd het gewenste resultaat mee. Waar je bij LinkedIn voornamelijk rekening mee moet houden bij het delen zijn de volgende facetten:
    a. Tijdstip van delen; op maandag tussen 10.00 en 13.00 schijnt het beste moment te zijn om je content te delen, bij video is dat de donderdag
    b. Content-verrijking aan de hand van beeld, infographics, etc. Gebruik berichten met een afbeelding om zo op te laten vallen. Hashtags gebruiken lijkt achterhaald, maar kan nog altijd werken
    c. Video-posts: videoberichten schijnen nog beter te werken dan de eenvoudige text-only berichten. Maar hier moet je de juiste persoon voor zijn.
    d. Externe links werken niet langer: linkjes naar posts/blogs op andere websites kun je voortaan het beste in reacties plaatsen. Heb je een interessante blog gevonden? Maak er dan vooral zelf eerst een persoonlijke bericht van: nieuwe content en je genereert bovendien meer traffic.
  6. Content en data: monitoring blijft cruciaal. Als je je content hebt gepubliceerd - en eventueel hebt gedeeld - is het belangrijk dat je je resultaten gaat bekijken. Kijk bijvoorbeeld of je belangrijke reacties hebt, je bericht gedeeld is en check via Google Analytics of je traffic behaalt. Zeker dat laatste is belangrijk met het oog op potentiële klanten (leads en conversies) of om je klantrelatie te versterken.

MEER WETEN?

Cognito Concepts heeft diverse successen geboekt als het gaat om content strategieën. Tevens geven wij onze klanten adviezen als het gaat om effectiviteit. Leer meer over content strategie en -marketing en/of vraag vrijblijvend advies aan.

 

Cognito Concepts - Connecting Minds maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluit
x