SEO: wat, hoe en waarom?
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoekmachine optimalisatie betekent in het Nederlands. SEO is dus het optimaliseren van jouw website zodat deze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht komt. De focus wordt gelegd op de zoekmachine van Google, aangezien deze door het overgrote merendeel potentiële klanten gebruikt wordt. Hoe hoger jouw website in de Google zoekresultaten terecht komt, hoe meer bezoekers er op jouw website zullen klikken.
Net als miljoenen andere, zal jij ook al snel Google erbij nemen wanneer je zoekt naar een elektricien of naar een nieuwe jeansbroek. Klinkt simpel, toch? Maar jammer genoeg gaat het zo makkelijk niet. Er is veel concurrentie en iedereen wil graag bovenaan in de zoekresultaten terecht komen. Om dit te verwezenlijken kan je bij ons terecht voor SEO-optimalisatie. Samen met ons bereik je niet alleen een groter, maar ook een relevanter doelpubliek; dit noemen wij kwalitatief bereik. Met SEA kan je natuurlijk ook op de eerste pagina tevoorschijn komen, maar hiervoor moet je betalen, terwijl SEO helemaal gratis bezoekers trekt.
Een greep uit de voordelen van SEO
Gebruikers zijn vaak gehaast en willen dus snel relevante resultaten vinden. Hierdoor worden meestal alleen de bovenste resultaten in Google bekeken. Staat jouw website dus op de tweede pagina in de zoekresultaten of nog verder, dan zal je waarschijnlijk ook erg weinig organisch verkeer krijgen. Door de SEO te optimaliseren kom je hoger in de ranking te staan en zullen er dan ook veel meer gebruikers naar jouw website komen en dat zonder dat je ervoor moet betalen! Maar dat is zeker niet het enige voordeel.
- SEO heeft positieve effecten op de vindbaarheid van jouw website op lange termijn.
- Gebruikers zien vaak organische zoekresultaten als relevanter en betrouwbaarder dan de betalende advertenties.
- Door een hogere positie in de zoekresultaten krijg je een grotere online visibiliteit en als gevolg relevantere bezoekers.
- Wanneer gebruikers je website organisch vinden, is de kans vaak groter dat ze ook converteren.
- SEO groeit steeds, waardoor je rendement toenneemt. Dit zal leiden tot een lagere kost per bezoeker en zo zet je dus je marketingbudget op een efficiënte manier in.
- Bovendien is jouw website eigenlijk een visitekaartje. Bezoekers maken snel hun oordeel, dus het is belangrijk dat je website technisch in orde is, maar er ook mooi uitziet met aantrekkelijke content.
- Ten slotte is SEO goed meetbaar. Via Google Analytics kunnen wij zien hoe bezoekers op jouw website terecht gekomen zijn en of ze uiteindelijk ook converteren.
SEO optimaliseren, hoe doe je dat?
SEO houdt rekening met met alle parameters die Google gebruikt bij de ranking in de zoekresultaten. Er zijn drie belangrijke gebieden die een sterke invloed hebben. Om te beginnen is er natuurlijk de content van de website: foto’s, video’s, teksten, alt-teksten, etc. Vervolgens speelt ook de technische kant een belangrijke rol, denk hierbij aan de snelheid, hosting, sitemaps, etc. Ten slotte kan ook linkbuilding niet ontbreken: links naar jouw websites op andere websites. Belangrijk hierbij is dat de websites ook relevant zijn, zo wordt jouw website als betrouwbaar gezien.
We kunnen de SEO wel optimaliseren, maar zonder het zoekgedrag van jouw potentiële klanten heeft dit weinig nut. We moeten dus weten op welke zoekopdrachten jouw website gevonden wordt en op welke andere relevante zoekwoorden gezocht wordt. Hiervoor voeren wij een zoekwoorden analyse uit. Via programma’s zoals Semrush en Google Analytics kunnen wij dit allemaal uitzoeken en deze woorden nemen we dan mee in de optimalisatie.
Ten slotte is het ook belangrijk dat de gegevens van je bedrijf correct ingegeven staan op Google Bedrijven. Zo is bijvoorbeeld locatie een heel belangrijke factor, want indien de zoekopdracht een lokaal karakter heeft, ziet het zoekresultaat er heel anders uit.
Bijvoorbeeld bij Retro Wielershirts:
Contact
Wil jij ook hoger scoren in de zoekresultaten van Google? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Neem vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)40 254 9930 of via wijtze@cognito.nl. Dan kunnen we samen met jou bekijken wat de beste strategie is voor jouw website.